Algemene voorwaarden
​
1. Definities
1.1 Algemene voorwaarden: het geheel als bepalingen zoals in dit document opgenomen.
1.2 Opdrachtnemer: eenmanszaak MiKasa Interieur Ontwerp, gevestigd te Vught en ingeschreven bij Kamer van Koophandel onder nummer 93590180.
1.3 Opdrachtgever: natuurlijk persoon of rechtspersoon die met Opdrachtnemer een overeenkomst is aangegaan.
1.4 Diensten: alle diensten die Opdrachtnemer voor de Opdrachtgever gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het als interieurstylist- en ontwerper geven van interieur- en stylingadvies door middel van o.a. kleur-, meubel, licht- en accessoire advies met behulp van o.a. een moodboard, een interieurplan, schetsontwerp en verlichtingsplan.
1.5 Overeenkomst: de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever op basis waarvan Opdrachtnemer de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6 Informatie: alle gegevens die de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer aanlevert.
1.7 Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
​
2. Algemeen
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2 Door een schriftelijk akkoord verklaart de Opdrachtgever dat hij/zij kennis heeft genomen van deze Algemene Voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3 Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden en bepalingen in een getekende Overeenkomst, gaan de bepalingen uit de Overeenkomst boven de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden.
2.4 Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Opdrachtnemer zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze Overeenkomst. Indien Opdrachtnemer een derde partij aan de Opdrachtgever adviseert maar niet zelf inhuurt voor het uitvoeren van de levering of dienst, zijn de Opdrachtgever en de derde partij zelf verantwoordelijk voor alle handelingen die tussen partijen worden uitgevoerd.
2.5 De toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.6 Opdrachtnemer mag de Algemene Voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande Overeenkomsten.
2.7 Als Opdrachtnemer de Algemene Voorwaarden wijzigt, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8 In geval van een wijziging van de Algemene Voorwaarden mag de Opdrachtgever de Overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe Algemene Voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe Algemene Voorwaarden.
2.9 Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden ongeldig wordt verklaard, zullen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
3. Aanbod
3.1 Als een aanbod van Opdrachtnemer een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 14 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de Opdrachtgever het aanbod niet binnen die 14 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid en de planning van Opdrachtnemer.
3.2 Zolang de Opdrachtgever het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Opdrachtnemer het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3 Opdrachtnemer geeft in het aanbod aan welke dienst, welk tarief hiervoor wordt gehanteerd en/of het gebruikelijke uurtarief met een geschat aantal uren. Reiskosten per kilometer en/of reistijd en/of parkeerkosten worden tevens in rekening gebracht.
3.4 Als blijkt dat de Opdrachtgever bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Opdrachtnemer de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5 Het aanbod geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6 Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Opdrachtgever mogelijk te maken.
3.7 Opdrachtnemer mag een aanbetaling van 50% van het overeengekomen tarief aan de Opdrachtgever in rekening brengen. De werkzaamheden zullen pas starten nadat de betaling is voldaan. Tenzij anders overeengekomen, wordt het restantbedrag in één termijn van 50% of in meerdere maandelijkse termijnen aan de Opdrachtgever gefactureerd.
3.8 Opdrachtnemer mag de tarieven tussentijds wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten stijgen na het sluiten van de Overeenkomst, dan mag de Opdrachtgever de Overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.
3.9 Na het verstrijken van de duur van de opdracht, in geval van een opdracht met een bepaalde duur, kan door de Opdrachtgever geen aanspraak meer gemaakt worden op niet of nog niet genoten onderdelen van de opdracht in welke vorm dan ook.
3.10 Alles wat buiten het aanbod aan de Opdrachtgever wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als zodanig in rekening worden gebracht.
3.11 Derden kunnen worden ingehuurd vanwege de omvang van de opdracht, extra expertise of drukte aan de kant van Opdrachtnemer.
3.12 Opdrachtnemer kan niet aan het aanbod worden gehouden als de Opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden en annuleren
4.1 De Overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de Opdrachtgever een offerte schriftelijk accepteert. Wijzigingen in gesloten Overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Opdrachtnemer en de Opdrachtgever schriftelijk zijn geaccepteerd.
4.2 Na het sluiten van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden.
4.3. Derden kunnen worden ingehuurd vanwege de omvang van de opdracht, extra expertise of drukte aan de kant van Opdrachtnemer. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een derde partij zich bij Opdrachtnemer voegt, zal deze derde partij pas aangesteld worden na overleg met de klant
4.4 Als Opdrachtnemer door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan in overeengekomen in het aanbod, mag Opdrachtnemer de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de Opdrachtgever in rekening brengen.
4.5 Wanneer door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
4.6 Als de Opdrachtgever een Overeenkomst tussentijds wil ontbinden is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de Opdrachtgever verplicht om een vergoeding te betalen voor de al uitgevoerde werkzaamheden met een minimum van 50% van het overeengekomen tarief.
4.7 Wanneer de Opdrachtgever een Overeenkomst voor aanvang van de werkzaamheden wil annuleren is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de Opdrachtgever verplicht een vergoeding te betalen van 30% van het overeengekomen tarief.
4.8 Annulering van een presentatie minder dan 7 dagen voor aanvang is alleen schriftelijk mogelijk. Opdrachtnemer heeft tijd gereserveerd voor de ingeplande werkzaamheden. Als er geen geldige reden is voor de annulering zal Opdrachtnemer een annuleringsvergoeding in rekening brengen. Wat als geldige omstandigheden wordt beschouwd, wordt bepaald door Opdrachtnemer. De vergoedingen worden als volgt gehanteerd:
• annulering binnen 7 dagen voor aanvang van de werkzaamheden/sessie: 30% van het overeengekomen tarief;
• annulering binnen 2 dagen voor aanvang van de werkzaamheden/sessie: 50% van het overeengekomen tarief.
4.9 In aanvulling op artikel 4.6, 4.7 en 4.8 is de Opdrachtgever in ieder geval verplicht om geleden verlies, gederfde winst en in ieder geval de kosten voor ingehuurde derden te vergoeden.
4.10 Het door de Opdrachtgever geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
5. Uitvoering van de Overeenkomst
5.1 Iedere Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever is een inspanningsverplichting waarbij Opdrachtnemer de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Opdrachtnemer kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de Opdrachtgever voldoet.
5.2 Opdrachtnemer zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3 In sommige gevallen is Opdrachtnemer bevoegd een naamsvermelding te plaatsen in/op geleverde producten en/of diensten. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan deze naamsvermelding te verwijderen, behalve als anders is overeengekomen.
5.4 In aanvulling op artikel 5.3 is Opdrachtnemer ook bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld een portfolio of referenties en voor- en na foto’s van de opdracht op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.5 De Opdrachtgever is verplicht om Opdrachtnemer te voorzien van alle juiste gegevens waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs moet weten dat deze noodzakelijk zijn voor een juiste uitvoering van de Overeenkomst. Hieronder wordt in ieder geval het leveren van recente en juiste plattegronden, tekeningen en afmetingen verstaan, mits deze beschikbaar zijn. De Opdrachtgever is in ieder geval altijd zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de plattegronden, tekeningen, afmetingen en het aanvragen/in het bezit hebben van de juiste vergunningen.
5.6 De Opdrachtgever is in ieder geval verplicht Opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te stellen, dan wel op de hoogte te laten stellen door een derde, van wijzigingen in persoonsgegevens, belangrijke informatie betreffende de uitvoering van de dienst zoals wijzigingen in plattegronden, tekeningen en/of afmetingen, vergunningen of overige informatie waar Opdrachtnemer om verzoekt. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.7 Als de Opdrachtgever de gegevens uit artikel 5.5 en 5.6 niet of niet tijdig aan de Opdrachtnemer beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Opdrachtgever. Daarnaast mag Opdrachtnemer eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Opdrachtnemer zijn ontvangen.
5.8 Opdrachtnemer houdt de Opdrachtgever, voor zover noodzakelijk, op de hoogte van de werkzaamheden en de uitvoering van de diensten.
5.9 Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een derde partij zich bij Opdrachtnemer voegt, zal deze derde partij pas aangesteld worden na overleg met de Opdrachtgever.
5.10 In aanvulling op artikel 5.9 is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor fouten en/of gebreken in producten en/of diensten van door of namens de Opdrachtgever ingeschakelde derden indien deze door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever zijn geïntroduceerd. De Opdrachtgever dient klachten in verband met de fouten en/of gebreken met de derde partij zelf af te handelen. Opdrachtnemer bemiddelt slechts wanneer een derde partij wordt geïntroduceerd en zal nooit een partij zijn in de Overeenkomst tussen de Opdrachtgever en de derde partij.
5.11 Opdrachtnemer geeft slechts een advies interieurkeuzes, materialen en indelingen. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tegenvallende resultaten na akkoord van de Opdrachtgever.
5.12 Indien overeengekomen wordt dat de Opdrachtgever tijdens de presentatie van het ontwerp in de gelegenheid gesteld wordt feedback te geven op het ontwerp, dan wordt in de offerte opgenomen hoeveel feedbackrondes er zijn. Deze feedback dient binnen 14 dagen na ontvangst van het ontwerp/de presentatie van het ontwerp aan Opdrachtnemer aangeleverd te worden. De feedback mag niet leiden tot verandering van de opdracht. Na akkoord van de Opdrachtgever zal Opdrachtnemer over gaan tot het maken van het definitieve ontwerp en zijn wijzigingen niet meer mogelijk.
6. Rechten en verplichtingen voor Opdrachtgever, herroepingsrecht
6.1 De Opdrachtgever moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze Algemene Voorwaarden.
6.2 De Opdrachtgever is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.5 snel aan Opdrachtnemer te melden.
6.3 De Opdrachtgever is verplicht om klachten over de door Opdrachtnemer geleverde diensten en/of producten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 24 uur na constatering van het gebrek maar uiterlijk binnen 14 dagen na afronding van de opdracht, aan Opdrachtnemer te melden. Opdrachtnemer streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
6.4 De Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5 Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de Opdrachtgever Opdrachtnemer van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde producten en/of diensten.
6.6 De Opdrachtgever moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Opdrachtnemer nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7 De particuliere Opdrachtgever kan een Overeenkomst die betrekking heeft op het uitvoeren van diensten binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden. Opdrachtnemer mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de Opdrachtgever niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding.
6.8 De in artikel 6.7 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Opdrachtgever akkoord heeft gegeven op de offerte.
6.9 Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt hij/zij dit binnen de bedenktermijn aan Opdrachtnemer. Bij afname van een dienst worden de werkzaamheden die binnen de herroepingstermijn zijn uitgevoerd door Opdrachtnemer naar rato in rekening gebracht.
6.10 De Opdrachtgever is te allen tijde verplicht de documentatie, zoals adviezen, maten, ontwerpen en tekeningen (bouwkundige/bouwtechnische tekeningen uitgesloten) welke Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever aanlevert, tijdig te beoordelen en te controleren op juistheid.
6.11 De Opdrachtgever is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen gegeven door Opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is Opdrachtnemer niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning van de uitvoering van het door Opdrachtnemer gegeven advies.
6.12 Het is de Opdrachtgever niet toegestaan wijzigingen aan te brengen binnen de gemaakte ontwerpen zonder voorafgaand overleg met Opdrachtnemer. Indien de Opdrachtgever toch zelf, en zonder voorafgaand overleg met Opdrachtnemer, wijzigingen aanbrengt is Opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor de gevolgen hiervan.
7. Levering en levertijd
7.1 De door Opdrachtnemer leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in overleg met de Opdrachtgever vastgesteld. De levertijd begint na totstandkoming van de Overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2 De Opdrachtgever moet de benodigde gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.5 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 3 dagen voor aanvang van de werkzaamheden of de ingeplande afspraak aan Opdrachtnemer aanleveren.
7.3 Genoemde levertermijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de levertermijn wordt overschreden, betekent dit niet automatisch dat Opdrachtnemer in gebreke is.
7.4 Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de Opdrachtgever de Overeenkomst alleen ontbinden als Opdrachtnemer na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5 De Opdrachtgever is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Opdrachtnemer mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6 Als door toedoen van Opdrachtnemer de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Opdrachtnemer dit zo snel mogelijk schriftelijk dan wel telefonisch aan de Opdrachtgever meedelen.
7.7 Alle ontwerpen welke door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever worden geleverd zijn enkel voor het in de offerte overeengekomen gebruik en/of doel. De geleverde ontwerpen mogen niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan in eerste instantie in de offerte is overeengekomen. Indien de Opdrachtgever de ontwerpen voor andere doeleinden dan overeengekomen in de offerte wil gebruiken, is de Opdrachtgever verplicht hiervoor toestemming te vragen aan Opdrachtnemer.
7.8 Na akkoord van de Opdrachtgever dient er binnen 3 maanden te worden gestart met de opdracht. Indien de opdracht later start, komen de vertragingskosten voor rekening van de Opdrachtgever.
8. Betaling
8.1 Zodra het aanbod door de Opdrachtgever is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2 Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3 Opdrachtnemer biedt de Opdrachtgever de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Opdrachtnemer bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingelopen.
8.4 Als de zakelijke Opdrachtgever niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.5 Bij een niet tijdige betaling is de Opdrachtgever, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €40,- exclusief BTW bedragen.
8.6 In geval van overlijden aan de zijde van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.
8.7 In aanvulling op artikel 8.6 heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de Opdrachtgever die hierdoor mocht ontstaan.
8.8 Alle door Opdrachtnemer geleverde producten en/of diensten blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat alle door de Opdrachtgever verschuldigde bedragen aan Opdrachtnemer zijn betaald.
8.9 De Opdrachtgever kan bezwaren tegen de door Opdrachtnemer verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Opdrachtnemer een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
9. Intellectueel eigendom
9.1 Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen zoals, maar niet uitsluitend, gemaakte ontwerpen berusten bij Opdrachtnemer tenzij anders is overeengekomen. Het is de Opdrachtgever in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te verveelvoudigen, doorverkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2 De intellectuele eigendomsrechten op door Opdrachtnemer ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Opdrachtnemer tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3 Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de Opdrachtgever met Opdrachtnemer wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de Opdrachtgever aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de Opdrachtgever Opdrachtnemer vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de Opdrachtgever.
9.4 Iedere handeling die in strijd is met dit artikel, in het bijzonder artikel 9.5, wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Opdrachtnemer recht heeft op een vergoeding ter hoogte van minimaal tweemaal de door Opdrachtnemer gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5 Indien de Opdrachtgever een ontwerp van Opdrachtnemer afkeurt, mag dit ontwerp in geen enkel geval door de Opdrachtgever zelf en/of een derde partij alsnog worden uitgevoerd.
10. Duur Overeenkomst en beëindiging
10.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2 De Opdrachtgever kan de Overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan.
10.3 Beide partijen mogen de Overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4 In uitzondering op artikel 10.3. kan Opdrachtnemer de Overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
• surseance van betaling aan de Opdrachtgever is verleend;
• het faillissement van de Opdrachtgever is uitgesproken;
• het vermoeden bestaat dat de Opdrachtgever niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en terugkerende betalingsproblemen;
• de Opdrachtgever handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
• de Opdrachtgever inbreuk maakt op rechten van derden;
• de Opdrachtgever handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de Overeenkomst;
• de Opdrachtgever herhaaldelijk niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Opdrachtnemer negeert;
• er voor Opdrachtnemer aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Opdrachtnemer zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de Opdrachtgever, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5 Opdrachtnemer zal, indien de Overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de werkzaamheden aan de Opdrachtgever retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de Opdrachtgever te betalen.
10.6 Als Opdrachtnemer op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Opdrachtnemer vóór de ontbinding aan de Opdrachtgever heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
11. Aansprakelijkheid
11.1 De Opdrachtgever is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen, die zijn gegeven door Opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is Opdrachtnemer niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van het door Opdrachtnemer gegeven advies tenzij dat uitdrukkelijk een onderdeel van de Overeenkomst is.
11.2 Indien Opdrachtnemer op enige wijze aansprakelijk wordt gesteld voor schade, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal het overeengekomen tarief voor de betreffende diensten. Dit bedrag is te allen tijde maximaal het bedrag wat de verzekeraar in dat geval aan Opdrachtnemer uitkeert. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van de door de Opdrachtgever betaalde facturen in de periode dat de schade is ontstaan.
11.3 De Opdrachtgever heeft pas recht op een schadevergoeding als de Opdrachtgever Opdrachtnemer heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de Opdrachtgever door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer een redelijke termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Opdrachtnemer niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de Opdrachtgever mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geldt het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4 In aanvulling op artikel 11.2 is Opdrachtnemer alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de Opdrachtgever moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de Opdrachtgever kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze Overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Opdrachtnemer.
11.6 Opdrachtnemer is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, kosten voor juridische bijstand, herstelkosten, schade door (bedrijfs)stagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.5 en 7.2 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of wanneer Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7 De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst heeft verricht.
11.8 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de juistheid van de constructieberekeningen en/of constructietekeningen bij bouwkundige ingrepen indien deze naar aanleiding van het ontwerp van Opdrachtnemer door een derde partij uitgevoerd dienen te worden.
11.9 Indien er een bouwkundige ingreep uitgevoerd dient te worden naar aanleiding van het advies van Opdrachtnemer, is de Opdrachtgever zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van een constructeur en/of bouwkundig socialist en het aanvragen van vergunningen dan wel het melden van een bouwkundige ingreep bij de daarvoor bestemde instantie(s). Eventueel kan Opdrachtnemer een derde partij adviseren en/of de communicatie tussen de derde partij en de Opdrachtgever verzorgen. Echter zal Opdrachtnemer nooit een partij zijn in de overeenkomst tussen de Opdrachtgever en de derde partij.
12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht
12.1 Opdrachtnemer is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2 Indien zich een situatie zoals genoemd in artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 60 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3 Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen. Opdrachtnemer kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Opdrachtnemer een Overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
13. Overige bepalingen en toepasselijk recht
13.1 Als de Opdrachtgever in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze Algemene Voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Opdrachtnemer deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2 Opdrachtnemer spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de Overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4 Indien Opdrachtnemer in het voordeel van de Opdrachtgever afwijkt van de Algemene Voorwaarden, kan de Opdrachtgever daar geen rechten aan ontlenen.
13.5 Rechten en plichten die ontstaan uit de Overeenkomst kunnen alleen van de Opdrachtgever op een andere partij worden overgedragen als Opdrachtnemer daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6 Op alle Overeenkomsten en deze Algemene Voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7 Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8 Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.
Versie: juli 2024